Войти
Android, Windows, Apple, Ликбез. Социальные сети. Драйверы
  • Японские телефоны Новый японский смартфон
  • Lenovo G500S: характеристики, основные особенности
  • Определяем серию продукта видеокарт Nvidia Характеристики карты nvidia 9800 gt
  • А конкуренты у смартфона есть
  • Что такое расширение файла TRZ?
  • Не работает динамик в "айфоне"
  • Открытое правительство и открытые данные. Запущен портал открытых данных российской федерации

    Открытое правительство и открытые данные. Запущен портал открытых данных российской федерации

    На вчерашнем заседании Общественного совета при Минэкономразвития России и рабочей группы при Правительственной комиссии по координации деятельности Открытого правительства "Совет по открытым данным" было принято решение о запуске портала открытых данных Российской Федерации .

    Ресурс разработан в рамках реализации Концепции открытых данных и мероприятий, предусмотренных Хартией открытых данных. Он является одним из ключевых элементов системы открытого правительства, способствующих повышению уровня информационной открытости госорганов и органов местного самоуправления.

    Целями создания и использования портала определены: предоставление на едином информационном ресурсе наиболее полных сведений о существующих российских наборах открытых данных ; создание единой коммуникационной площадки по вопросам формирования, публикации и использования открытых данных; формирование и реализация единой технологической политики в области открытых данных.

    Портал представляет собой всеобъемлющую платформу для знакомства и работы с открытыми данными. Среди особенностей и возможностей портала выделены следующие:

    • автоматическая загрузка наборов открытых данных с сайтов более чем 70 государственных организаций обеспечивает постоянную актуализацию и высокое качество данных;
    • привлечение каждого к развитию открытых данных: блоги, форум, комментарии и функция обратной связи, возможность проголосовать за набор, подать идею, запросить неопубликованный набор у официальных лиц;
    • встроенные инструменты визуализации позволяют ознакомиться с содержимым набором открытых данных без загрузки;
    • широкий набор инструментов для публикаторов и разработчиков: конвертирование файлов в машиночитаемые форматы, реализация запросов к API-поиск по наборам данных и по их содержимому, реализация SPARQL-запросов.

    По сообщению пресс-службы Открытого правительства, портал – "окно" для публикации открытых данных не только органов власти, но и для всех желающих обладателей данных. Портал призван стимулировать публикацию открытых данных и спрос на них .

    Сейчас на портале опубликовано 1040 наборов данных (как федеральных органов власти, так и региональных порталов открытых данных). Всего в России органами власти опубликовано более 5000 наборов данных. На их основе созданы в том числе и социально значимые мобильные приложения и сервисы (расписание движения городского транспорта, оплата парковки или электронная запись к врачу).

    Открытые данные на портале разбиты по тематикам. На сайте есть форумы, блоги, приложения, созданные на основе открытых данных. В будущем планируется наполнять портал, актуализировать данные, обеспечивать их связанность, развивать информационно-справочную систему. Также предполагается обеспечить реализацию версии для людей с ограниченными возможностями.

    Как отметил замминистра экономического развития РФ Олег Фомичев , в данный момент частный сектор и разработчики еще не используют широко те наборы открытых данных, которые органы государственной власти уже разместили в сети "Интернет". "Сейчас у нас есть хорошая возможность одновременно совершенствовать механизм размещения открытых данных на портале, и максимально стимулировать сторонних разработчиков использовать те наборы открытых данных, которые уже размещены", – отметил он.

    Напомним, что под открытыми данными понимается информация, размещенная в сети "Интернет" в виде систематизированных данных, организованных в формате, обеспечивающем ее автоматическую обработку без предварительного изменения человеком, в целях неоднократного, свободного и бесплатного использования (п. 2 , утв. протоколом заседания Правительственной комиссии по координации деятельности открытого правительства от 4 июня 2013 года № 4).

    Ожидается, что экономическим эффектом от портала станет прямое повышение капитализации разработчиков. "За счет раскрытия информации в формате открытых данных интернет-экономика может вырасти до 3% за два года", – отметил Министр РФ Михаил Абызов . При этом, социальным эффектом будет создание новых рабочих мест и повышение качества жизни.

    В настоящее время ведутся работы по наполнению ресурса и подключению основных источников открытых данных.

    С 26 марта 2014 года портал открытых данных РФ доступен в сети "Интернет" по адресу: http://data.gov.ru. При этом, до 28 апреля 2014 года Минэкономразвития России в рамках открытого обсуждения осуществляет сбор предложений по его развитию.

    ; when it is, it is linked open data . One of the most important forms of open data is open government data, which is a form of open data created by ruling government institutions. Open government data"s importance is borne from it being a part of citizens" everyday lives, down to the most routine/mundane tasks that are seemingly far removed from government.

    YouTube Encyclopedic

    • 1 / 5

      Views:

    Overview

    The concept of open data is not new; but a formalized definition is relatively new [citation needed ] . One definition is the Open Definition which can be summarized in the statement that "A piece of data is open if anyone is free to use, reuse, and redistribute it – subject only, at most, to the requirement to attribute and/or share-alike." Other definitions, including the Open Data Institute"s "Open data is data that anyone can access, use or share ", have an accessible short version of the definition but refer to the formal definition.

    Open data may include non-textual material such as maps , genomes , connectomes , chemical compounds , mathematical and scientific formulae, medical data and practice, bioscience and biodiversity. Problems often arise because these are commercially valuable or can be aggregated into works of value. Access to, or re-use of, the data is controlled by organisations, both public and private. Control may be through access restrictions, licenses , copyright , patents and charges for access or re-use. Advocates of open data argue that these restrictions are against the common good and that these data should be made available without restriction or fee. In addition, it is important that the data are re-usable without requiring further permission, though the types of re-use (such as the creation of derivative works) may be controlled by a license.

    A typical depiction of the need for open data:

    Numerous scientists have pointed out the irony that right at the historical moment when we have the technologies to permit worldwide availability and distributed process of scientific data, broadening collaboration and accelerating the pace and depth of discovery... we are busy locking up that data and preventing the use of correspondingly advanced technologies on knowledge.

    Creators of data often do not consider the need to state the conditions of ownership, licensing and re-use; instead presuming that not asserting copyright puts the data into the public domain . For example, many scientists do not regard the published data arising from their work to be theirs to control and consider the act of publication in a journal to be an implicit release of data into the commons . However, the lack of a license makes it difficult to determine the status of a data set and may restrict the use of data offered in an "Open" spirit. Because of this uncertainty it is also possible for public or private organizations to aggregate said data, protect it with copyright and then resell it.

    While the open-science-data movement long predates the Internet, the availability of fast, ubiquitous networking has significantly changed the context of Open science data , since publishing or obtaining data has become much less expensive and time-consuming.

    In 2004, the Science Ministers of all nations of the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), which includes most developed countries of the world, signed a declaration which essentially states that all publicly funded archive data should be made publicly available. Following a request and an intense discussion with data-producing institutions in member states, the OECD published in 2007 the OECD Principles and Guidelines for Access to Research Data from Public Funding as a soft-law recommendation.

    Examples of open data in science:

    In Government

    There are a range of different arguments for Government Open Data. For example, some advocates contend that making government information available to the public as machine readable open data can facilitate government transparency, accountability and public participation. "Open data can be a powerful force for public accountability-it can make existing information easier to analyze, process, and combine than ever before, allowing a new level of public scrutiny." Governments that enable public viewing of data can help citizens engage within the governmental sectors and "add value to that data."

    Some make the case that opening up official information can support technological innovation and economic growth by enabling third parties to develop new kinds of digital applications and services.

    Several national governments have created web sites to distribute a portion of the data they collect. It is a concept for a collaborative project in municipal Government to create and organize culture for Open Data or Open government data.

    Additionally, other levels of government have established open data websites. There are many government entities pursuing Open Data in Canada . Data.gov lists the sites of a total of 40 US states and 46 US cities and counties with web sites to provide open data; e.g. the state of Maryland , the state of California, US .

    At the international level, the United Nations has an open data website that publishes statistical data from Member States and UN Agencies, and The World Bank published a range of statistical data relating to developing countries. The European Commission has created two portals for the European Union : the EU Open Data Portal which gives access to open data from the EU institutions, agencies and other bodies and the PublicData portal that provides datasets from local, regional and national public bodies across Europe.

    Arguments for and against

    The debate on Open Data is still evolving. The best open government applications seek to empower citizens, to help small businesses, or to create value in some other positive, constructive way. Opening government data is only a way-point on the road to improving education, improving government, and building tools to solve other real world problems. While many arguments have been made categorically [citation needed ] , the following discussion of arguments for and against open data highlights that these arguments often depend highly on the type of data and its potential uses.

    Arguments made on behalf of Open Data include the following:

    It is generally held that factual data cannot be copyrighted. However, publishers frequently add copyright statements (often forbidding re-use) to scientific data accompanying publications. It may be unclear whether the factual data embedded in full text are part of the copyright.

    While the human abstraction of facts from paper publications is normally accepted as legal there is often an implied restriction on the machine extraction by robots.

    • to deposit bioinformatics, atomic and molecular coordinate data, experimental data into the appropriate public database immediately upon publication of research results.
    • to retain original data sets for a minimum of five years after the grant. This applies to all data, whether published or not.

    Other bodies active in promoting the deposition of data as well as fulltext include the Wellcome Trust . An academic paper published in 2013 advocated that Horizon 2020 (the science funding mechanism of the EU, due to launch in 2014) should mandate that funded projects hand in their databases as "deliverables" at the end of the project, so that they can be checked for third party usability then shared.

    Non-Open data

    Several mechanisms restrict access to or reuse of data (and several reasons for doing this are given above). They include:

    See also

    • Linked Data and Linked Open Data

    References

    1. Auer, S. R.; Bizer, C.; Kobilarov, G.; Lehmann, J.; Cyganiak, R.; Ives, Z. (2007). "DBpedia: A Nucleus for a Web of Open Data". The Semantic Web . Lecture Notes in Computer Science. 4825 . p. 722. doi :10.1007/978-3-540-76298-0_52 . ISBN .
    2. Kitchin, Rob (2014). The Data Revolution . London: Sage. p. 49. ISBN .
    3. See Open Definition home page and the full Open Definition
    4. Science Commons
    5. Connolly, Dan (16 November 2005). "Semantic Web Data Integration with hCalendar and GRDDL" . W3C Talks and Presentations . XML Conference & Exposition 2005, Atlanta, Georgia, USA: W3C. p. 2. Retrieved 2 May 2015 . CS1 maint: location (link)
    6. Veen, Jeffrey (2 November 2005). "Polar Heart Rate Monitors: Gimme my data!" . A website by Jeffrey Veen .
    7. Committee on Scientific Accomplishments of Earth Observations from Space, National Research Council (2008). Earth Observations from Space: The First 50 Years of Scientific Achievements . The National Academies Press. p. 6. ISBN . Retrieved 24 November 2010 .
    8. World Data System (27 September 2017). "Data Sharing Principles" . www.icsu-wds.org . ICSU-WDS (International Council for Science - World Data Service). Retrieved 27 September 2017 .
    9. Human Genome Project, 1996. Summary of Principles Agreed Upon at the First International Strategy Meeting on Human Genome Sequencing (Bermuda, 25–28 February 1996)
    10. Perkmann, Markus and Schildt, Henri, Open Data Partnerships between Firms and Universities: The Role of Boundary Organizations, Research Policy 44 (2015) 1133–1143
    11. OECD Declaration on Open Access to publicly funded data Archived 20 April 2010 at the Wayback Machine
    12. OECD Principles and Guidelines for Access to Research Data from Public Funding
    13. Dataverse Network Project
    14. Gray, Jonathan. "Towards a Genealogy of Open Data". SSRN Electronic Journal . Social Science Research Network (SSRN). doi :10.2139/ssrn.2605828 .
    15. Brito, Jerry. "Hack, Mash, & Peer: Crowdsourcing Government Transparency" . Colum. Sci. & Tech. L. Rev. 119 (2008).
    16. Yu, Harlan; Robinson, David G. (28 February 2012). "The New Ambiguity of "Open Government" ". Rochester, NY: Social Science Research Network. SSRN . help)
    17. Robinson, David G.; Yu, Harlan; Zeller, William P.; Felten, Edward W. (1 January 2009). "Government Data and the Invisible Hand". Rochester, NY: Social Science Research Network. SSRN . Cite journal requires |journal= (help)
    18. data.ca.gov
    19. EU Open Data Portal
    20. . The Huffington Post . Retrieved 29 October 2015 .
    21. On the road to open data, by Ian Manocha
    22. "Big Data for Development: From Information- to Knowledge Societies" , Martin Hilbert (2013), SSRN Scholarly Paper No. ID 2205145. Rochester, NY: Social Science Research Network; http://papers.ssrn.com/abstract=2205145
    23. How to Make the Dream Come True argues in one research area (Astronomy) that access to open data increases the rate of scientific discovery.
    24. Khodiyar, Varsha. "Stopping the rot: ensuring continued access to scientific data, irrespective of age" . F1000 Research . F1000. Retrieved 11 March 2015 .
    25. Magee AF, May MR, Moore BR (24 October 2014). "The dawn of open access to phylogenetic data" . PLOS One . 9 (10): e110268.